The 81st annual Academy Awards

Ja så kom den, kvällen jag har längtat efter så länge, en riktigt galakväll och mitt livs framtida höjdpunkt. Oscarsgalan.

Vanligtvis så brukar jag och Sophie köra filmvisning kvällen innan med de fem nominerade till bästa film samt någon till om det är någon speciell roll man vill se eller så. Men det kom så apropå iår så det blev inte så. Jag hann se på The Dark Knight och det är jag glad över. (Men alla nominerade filmer var ju typ tre timmar långa)

Galan inleddes med ett fantastiskt musikalnummer av Hugh Jackman (Hollywoods nya älskling efter detta) där han sjöng om alla nominerade filmer och han var en fantastisk host för kvällen. Men det rikigta gråtkalaset kom med de nominerade och vinnarna. Och detta år var allt bra, presentatörerna, vinnarna och tacktalen var på topp.
Även om jag inte hade sett alla filmer så har man ju ändå lite pejl på vad dom handlar om, och man har ju skådisfavoriter. Bradgelina var fett snygga men Natalie Portman vann the battle of the dresses.


Snyggare kvinna får man leta efter.

Men, för att komma till huvudrätten. Priserna.
Om man ska snacka lite om de tyngsta priserna så kan man väl börja med bästa manus. Den gick till Dustin Lance Black för filmen "Milk" som handlar om en homosexuell politiker som kämpar för lika rättigheter. Den är baserad på en riktigt historia och manusförfattaren är själv bög. Och när han tog emot sitt pris så kom tårarna ska vi säga. Han var så jävla bra när han stod framför hela världens ögon och bara fortsatte att kämpa.

 
Tack.

Jag grät i typ en halvtimme åt det där och varje kom dom filmade honom så grät jag igen. Men 2009 verkar vara året.
När jag precis hade torkat tårarna så var det dags för bästa manliga biroll och som ni alla vet var ju Heath Ledger postumt nominerad för sin insats som The Joker. Och tro på fan, men han fick den. Och när man då fick se hans familj med mamma, pappa och syster kliva upp och ta emot sin döda sons Oscar, ja då jävlar brast det igen alltså. (Och det kommer från någon som har den famlijerelationen jag har dessutom).



När det sedan fortsatte så bölade jag över Penelope Cruz som jag inte ens gillar egentligen, och Kate Winslet som verkligen förtjänade sin Oscar. Hennes fantastiska tal har ni här.
Men naturligtvis så bölade jag ju på när Sean Penn vann för bästa manliga då det var för hans roll som Harvey Milk i just filmen Milk. Han pratade också om gay rights och höll ett riktigt bra och politiskt tal och när dom filmade Dustin Lance Black så började jag böla igen. Alla från den filmen hade också en liten vit rosett som stod för gay rights och det är ett enormt steg för det lilla landet i väst.


Här är hans magnifika tal. Första meningen knäcker.
 
Förstår ni hur stort det här är?


Bästa film var Slumdog Millionare som handlar om en ung kille från en kåkstad i Indien som är med i "Vem vill bli millinonär" och lyckas rätt bra. Har inte sett den men den fick en del priser för ljud och musik men kanske främst regi och bästa film.

Mer klänningar och moments kommer, men nu ska jag äta frulle. Och Karro, det är Buffy som säger det till Dawn i sista avsnittet i säsong fem, och sen citerar Dawn det för Buffy i Once More With Feeling.

Kommentarer
Postat av: Anonym

attans... trodde jag hade hittat en buffy-blooper hos dig;)

2009-02-26 @ 17:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0